Editorial

Janeiro de 2021
“Ano novo, vida nova”, diz a sabedoria popular.
"New Year, New Life", says popular wisdom.  

Neste início de 2021, o "Kumitê" prevê-se duro perante a grande probabilidade de inúmeras incertezas.

A vida é feita de desafios, e encarando as dificuldades de forma positiva e genuína no que concerne aos valores das 5 máximas e dos 20 princípios do nosso Karate, estaremos juntos neste novo ano, reencontrando a cada dia e a cada nova adversidade, o Caminho da honesta conquista dos nossos objectivos colectivos e pessoais.

É com este sentimento, que partilhamos a primeira E-News da ASKP de 2021.

Este novo ano revela a particularidade da inestimável e imensurável perda do Hoitsugan que todos bem conhecemos, bem como, a realidade de uma nova sede física, separada do espaço do novo Hoitsugan, casa-mãe do Centro KarateDo Lisboa, (CKL), e igualmente casa do nosso Instrutor-Chefe, Sensei Peté.

Encaramos este novo paradigma com serenidade, respeito, muito orgulho e também com saudade por cada momento que “sofremos” e fomos verdadeiramente recompensados com o nosso suor, (às vezes lágrimas e também sangue), nos treinos do Hoitsugan.

Para alguns, foi casa do dia-a-dia dos treinos, com momentos marcantes ao longo da sua história, com diferentes Instrutores, horários e realidades. Para outros, foi lugar de particular importância para a preparação de exames de graduação. Para outros ainda, foi o local marcante de treinos de Instrutores sob a batuta dos maiores e melhores Instrutores do mundo, nos estágios Internacionais promovidos desde sempre, e nos últimos anos em particular pela JKA-Portugal.

Vai deixar saudades durante as próximas gerações. Ninguém tem dúvidas. Cada um o sentiu à sua maneira, nas suas dificuldades e nos seus sucessos. Foi um lugar especial e místico. Sejamos agradecidos pela honra que foi treinar no Hoitsugan. Mas a realidade é o que é; as coisas são como são. Avancemos.

Hoje, e perante a realidade consequente de uma pandemia nunca antes vivida, temos a oportunidade de nos reorganizarmos como Associação em diferentes vertentes. O mundo mudou e inevitavelmente nós mudamos com ele.

2020 foi um ano, em que conseguimos encontrar o “quorum” dos nossos encontros on-line, usando as plataformas digitais, mantendo a regularidade de vestir o “gi” nos treinos de Instrutores, nos estágios e nas formações. A vossa capacidade de adaptação, de aceitação da nova realidade e a vossa resiliência, permitem-nos afirmar que temos como Associação, uma realidade nova, sólida, e bem fundamentada nos bons valores que todos os nossos Instrutores nos incutiram até hoje. Que mantenhamos bem presente a responsabilidade de ensinar os mesmos valores, sem nos abstrairmos da basilar necessidade de treinar e ensinar com toda a alma do Karate Shotokan. Se por um lado, temos nos últimos anos, sabido dedicar parte do nosso foco às crianças e aos jovens, há que por outro lado, continuar a aperfeiçoar a parte desportiva do Karate, e ao mesmo tempo manter ou eventualmente regressar às raízes mais "duras" da Arte.

A globalização, a internet e as redes sociais, são por vezes manipuladoras da comunicação, mas são, de igual modo, um fonte quase inesgotável na busca do conhecimento. Por si só servem de pouco mais do que instrumentos para gerar dúvidas e a busca pelo conhecimento profundo. Mas cá estaremos, para os que conseguirem passar dessa fase na busca eterna de palmilhar do Caminho.

Falemos de aspectos em concreto:

Temos este ano uma nova sede/secretaria, independente de um Dojo.

Pretendemos em breve, ter uma plataforma digital, que permita que os responsáveis pelos Clubes, possam inscrever, revalidar e gerir os seus alunos na ASKP. (Não está previsto qualquer acesso directo dos alunos, no sentido de manter a hierarquia e soberania dos Instrutores, relativamente a estes pontos). É um projecto embrionário, (pelo que as vossas considerações são bem-vindas), de modo a que possamos projectar uma plataforma que sirva os interesses de todos.

O nosso Instrutor-Chefe, terá um novo Hoitsugan fisicamente próximo do anterior, onde certamente, todos criaremos laços fortes, com o orgulho de inaugurarmos o novo espaço e uma nova realidade.

A partir deste mês, a Direção estará disponível, para reunir de forma individual com todos os Dojos/Clubes, através da plataforma Zoom, (ou outra equivalente), no sentido de colmatar a falta dos convívios associados a eventos da Associação que tantas vezes serviram, para além de tudo o mais, para vos ouvir; as vossas realidades; as vossas dificuldades; os vossos sucessos. Agradecemos que nos enviem um e-mail para a Direção, solicitando reunião e sugerindo data e hora, com pelo menos 1 semana de antecedência, de modo a que consigamos convocar o maior numero possível de elementos da Direção. 

Relativamente ao ranking ASKP, achou por bem a direção acrescentar mais alguns critérios de pontuação, para os instrutores, no sentido de aproximar mais a realidade experienciada por todos esta época, e possivelmente futuras, com os critérios e pressupostos do ranking.

Sendo assim, as presenças nos treinos de instrutores online também serão contabilizadas. Ações de formação entram para a pontuação. A presença online em estágios tanto de instrutores como alunos também e acrescentada e as participações presenciais passam a ter um peso maior consoante a deslocação efetuada. Vai ser ainda criada uma plataforma online, com o formulário para preenchimento dos instrutores dos seus dados, uniformizando os mesmos.

Pretende assim a direção uma atribuição mais justa da pontuação de modo a premiar o esforço dos seus instrutores ao longo da época. No decorrer de Janeiro vai ser enviado um comunicado relativamente ao ranking, onde vamos passar a explicar detalhadamente cada alteração.

Na competição, continuaremos a promover os treinos on-line, organizados pelo Sensei Bruno Neves e de acordo com o calendário já divulgado, até que seja possível regressarmos aos treinos presenciais.

Estamos cientes, de que nem sempre estivemos na nossa máxima "performance" como Direção. Acreditem que nem sempre é fácil ir ao encontro de todos, (sem querer fazer da pandemia um "bode expiatório"), sobretudo quando nenhum de nós, na Direção é profissional do Karate, pelo que o nosso esforço depende da capacidade de cada um de nós, de gerir a vida familiar, profissional e do Karate da melhor forma possível.

Continuaremos, ao longo deste ano, a investir neste projecto de E-News, disponível através do nosso site na internet, sendo que para isso precisamos de continuar a contar com a vossa melhor participação.

Neste primeiro número de 2021, temos o privilégio de partilhar convosco um pouco da história e realidade do nosso Dojo da Marinha Grande, pelo qual é responsável o Sensei João Rosa, Presidente da ASKP.

Votos sinceros de saúde e sucessos a todos os níveis neste novo ano!

Contamos convosco. Contem com nós.

Um forte, agradecido e sentido abraço a todos. Bem-Hajam. OSS!

In early 2021, the "Kumitê" is expected to be tough in the face of the high probability of numerous uncertainties.

Life is made up of challenges, and facing the difficulties in a positive and genuine way regarding the values of the 5 maxims and the 20 principles of Shotokan Karate.

We will be together in this new year, meeting each day and each new adversity, the Path of Honest Achievement of Our Collective and Personal Goals.

That’s the mindset we share in the first ASKP E-news of 2021.

This new year reveals the particularity of the invaluable and immeasurable loss of Hoitsugan that we all know well, as well the reality of a new physical headquarters, separate from the space of the new Hoitsugan, mother house of the Lisbon Karatedo Center (CKL), and also home of our Instructor-Chief, this is Sensei Peté.

We face this new paradigm with serenity, respect, great pride and also with longing for every moment we "suffered" and were truly rewarded with our sweat, (sometimes tears and also blood), in Hoitsugan’s training.

For some, it was home to the day-to-day training, with striking moments throughout its history, with different Instructors, schedules and realities.

For others, it was a place of particular importance for the preparation of undergraduate examinations. For still others, it was the remarkable place of training of Instructors under the baton of the largest and best Instructors in the world, in the International internships promoted since always, and in recent years in particular by JKA-Portugal.

It will be missed for generations to come. No one has any doubts about it.

Each felt it in his own way, in his own difficulties and in his own successes. It was a special and mystical place. Let us be grateful for the honor we had training at Hoitsugan. But reality is what it is; things are as they are. Let us move forward. Today, and in the face of the reality of a pandemic never before experienced, we have the opportunity to reorganize ourselves as an association in different aspects. The world has changed and inevitably we have changed with it.

2020 was a year in which we were able to find the "quorum" of our online meetings, using digital platforms, maintaining the regularity of wearing the "gi" in Instructor training, internships and training.

Your ability to adapt, to accept the new reality and your resilience, allow us to affirm that we have as an Association, a new, solid reality, and well grounded in the good values that all our Instructors have instilled to us until today.

Let us keep in mind the responsibility to teach the same values, without losing sight of the basic need to train and teach with all the soul of Shotokan Karate.

If on the one hand, we have in recent years, known to dedicate part of our focus to children and young people, on the other hand, we must continue to perfect the sports part of Karate, and at the same time maintain or eventually return to the "hard" roots of Art.

Globalisation, the Internet and social networks are sometimes manipulative of communication, but they are also an almost inexhaustible source of knowledge. By itself they serve of little more than instruments to generate doubts and the search for deep knowledge. But here we will be, for those who can pass this phase in the eternal quest to walk the Path.

Let’s talk about specific aspects:

This year we have a new headquarters/secretariat, independent of a Dojo.

We intend soon to have a digital platform, which allows those responsible for the Clubs, can enroll, revalidate and manage their students at ASKP. (It’s not predictable for direct access by students, in order to maintain the hierarchy and sovereignty of the Instructors on these points).

It is an embryonic project (so your considerations are welcome) so that we can design a platform that serves the interests of all.

Our Chief Instructor will have a new Hoitsugan physically close to the previous one, where surely, we will all create strong ties, proud to inaugurate the new space and a new reality.

From this month, the Board will be available, to meet individually with all Dojos/Clubs, through the Zoom platform, (or other equivalent), in order to remedy the lack of the convivialities associated with Association events that have so often served, beyond everything else, to listen to you; your realities; your difficulties; your successes.

Please send us an e-mail to the Board, requesting a meeting and suggesting a date and time, at least 1 week in advance, so that we can summon as many of the Board members as possible.

Regarding the ASKP ranking, he thought it would be good for the management to add some more scoring criteria, for the instructors, in order to bring the reality experienced by all this time, and possibly future, with the criteria and assumptions of the ranking.

Therefore, attendance at online instructor training will also be counted. Training actions enter the score. The online presence in internships of both instructors and students is also added and face-to-face participations become more important depending on the travel made.

An online platform will also be created, with the form to fill out the instructors of your data, standardizing them. Thus the direction intends a fairer assignment of the score so as to reward the effort of their instructors throughout the season. During January a statement will be sent regarding the ranking, where we will explain in detail each change.

Regarding competition, we will continue to promote online training, organized by Sensei Bruno Neves and in accordance with the calendar already announced, until it is possible to return to face training.

We are aware that we may have not always been in our maximum "performance" as ASKP Board, believe us, it is not always easy to go to meet everyone (without wanting to make the pandemic a "scapegoat"), especially when none of us, in the Directorate is a professional of Karate, so our effort depends on the ability of each one of us, to manage family life, professional and karate in the best way possible.  

Over the course of this year, we will continue to invest in this E-news project, available through our website, and for that we need to continue to count on your best participation.

In this first issue of 2021, we are privileged to share with you some of the history and reality of our Marinha Grande Dojo, for which Sensei João Rosa, President of ASKP, is responsible.

Heartfelt wishes for health and success at every level this new year!

We count on you. Count on us.

A strong, grateful and heartfelt embrace to all. OSS!

Centro de KarateDo da Marinha Grande  

Horários e Dias de Treinos :
3ªas e 5ªas Feiras
- 8 anos: Horário: 18:15h às 19:15h
+ 8 anos: Horário: 19:30h às 20:30h
Adultos: Horário: 19:30h às 21:00h
Sábado das 10:30h às 12:00h todos os escalões 


Localização :
Rua Miguel Torga n 6
Marinha Grande

Clube de Karaté com 42 anos de existência, fundado em 1978 por dois grandes karatecas  Marinhenses, os Sensei’s João Rosa e Fernando Edilásio, com o objetivo de difundir e ensinar os princípios desta arte marcial oriunda do Japão. 

Dos vários estilos de karaté existentes, o C K M G dedica-se ao ensino do estilo mais difundido pelo mundo, o SHOTOKAN ( JKA – World Federation ).

O C K M G é o clube de karaté mais antigo da região. Nesta sua única modalidade e ao longo de todos estes anos nunca parou a sua atividade. Sendo, desde a sua fundação membro da Associação Shotokan Karate-Do de Portugal - ASKP

Com um longo historial de sucessos repleto de excelentes praticantes e competidores é considerado por muitos uma referência Nacional.

Na sua organização conta com vários formadores, alguns verdadeiros ícones no panorama do karaté Nacional.

Ao longo destas mais quatro décadas, foram centenas os praticantes a quem foram ministrados os mais altos valores das artes marciais, contribuindo para a sua formação enquanto cidadãos de uma sociedade carente de valores morais, éticos, sociais e familiares.

Presentemente as preocupações sociais e familiares sobre os valores das crianças, estão na ordem do dia, o C K M G aposta no treino de crianças e jovens desta cidade, ministrando-lhes uma disciplina física e mental contribuindo de uma forma ativa para a sua formação moral e atlética.

Criámos uma classe só para este grupo etário, ao qual damos grande importância e acompanhamento, muito para além do local de treino.

O nosso clube C K M G, , durante toda a sua existência esteve sempre dependente do aluguer de salas e pavilhões e de espaços cedidos.

Presentemente a sede do clube funciona num espaço costeado pelo CKMG onde decorrem as aulas que têm lugar às terças, quintas e sábados, na rua Miguel Torga N6, na Várzea- Marinha Grande.

Contudo estamos certos de que ao longo de todos estes anos demos o nosso contributo de forma significativa na divulgação dos grandes princípios morais do karaté, tendo como base as suas cinco máximas: CARÁCTER, SINCERIDADE, ESFORÇO, ETIQUETA e AUTO-CONTROL, da mesma forma e também de grande importância toda a ajuda à saúde física (através do treino físico) e à saúde mental pelo treino especifico a que os praticantes são submetidos.

A existência e manutenção do clube C K M G só é possível pelo gosto e grande dedicação dos seus praticantes e principalmente dos seus instrutores e dirigentes que para além de não serem remunerados, nem auxiliados financeiramente ainda suportam as despesas das inúmeras atividades a que estão obrigados para o bom desempenho das suas funções, nomeadamente : Cursos da Federação e da J K A, treinos de instrutores da ASKP (Associação de Filiação Nacional do C K M G), participação em campeonatos como árbitros ou treinadores, estágios regionais e internacionais, seminários da especialidade, treinos específicos para competição, etc.

São inúmeras as atividades desportivas que o C K M G tem realizado na Marinha Grande ao longo dos seus 38 anos de existência contribuindo para a divulgação da nossa região  ligada à prática do Karaté , fazendo deslocar centenas de pessoas de outros pontos do País aos nossos eventos. Tais como: 

                    a) Estágios com grandes mestres japoneses.

                    b) Estágios com os principais mestres nacionais.

                    c) Treinos de competição.

                    d) Treinos de instrutores.

                    e) Competições associativas.

                    f) Cursos específicos ligados ao karaté.

                    g) Cursos de preparação para exames de graduação.

                    h) Exames de graduação.

                    i) Demonstrações.

                    j) Visitas a várias empresas e espaços públicos.

Pretende o C K M G, Direção e Conselho Técnico, continuar a divulgar e ministrar o Karaté aos marinhenses, crianças e adultos contribuindo dessa forma para a sua formação e desenvolvimento baseados nos valores éticos e morais constantes na prática desta Arte Marcial .

Contudo e apesar dos graves condicionalismos económicos vividos por todos, vamos continuar com a nossa atividade, convictos de que estamos no caminho certo.

Filiações: ASKP, LPKS, JKA-P, FNKP

Karate Club with 42 years of existence, founded in 1978 by two great local karatecas, Sensei’s João Rosa and Fernando Edilásio, with the aim of spreading and teaching the principles of this martial art from Japan.

Of the many existing karate styles, C K M G is dedicated to teaching the most widespread style in the world, SHOTOKAN ( JKA - World Federation ).

C K M G is the oldest karate club in the region. In this its only sport and throughout all these years never stopped its activity. Being, since its foundation member of the Association Shotokan Karate-Do of Portugal - ASKP, with a long history of successes full of excellent practitioners and competitors is considered by many a National reference.

Its organisation has several trainers, some true icons in the national karate scene. Over four more decades, hundreds of practitioners have been taught the highest values of martial arts, contributing to their education as citizens of a society lacking in moral, ethical, social and family values.

At present social and family concerns about the values of children are on the agenda, C K M G focuses on training children and young people in this city, providing them with physical and mental discipline and contributing actively to their moral and athletic formation. We have created a class just for this age group, which we attach great importance to and follow up to, far beyond the training site.

Our club C K M G, during its entire existence has always been dependent on the rental of rooms and pavilions and assigned spaces. Currently the headquarters of the club operates in a space costed by CKMG where the classes take place on Tuesdays , Thursdays and Saturdays, on the street Miguel Torga N6, in Várzea- Marinha Grande.

However, we are sure that over all these years we have made a significant contribution to the dissemination of the great moral principles of karate, based on its five principles: CHARACTER, SINCERITY, EFFORT, ETIQUETTE and SELFCONTROL, in the same way and also of great importance all the aid to the physical health (through the physical training) and to the mental health for the specific training to which the practitioners are submitted.

The existence and maintenance of the C K M G club is only possible because of the taste and great dedication of its practitioners and especially of its instructors and managers who, in addition to not being remunerated, nor financially aided still bear the costs of the numerous activities to which they are obliged for the proper performance of their duties, namely : Courses of the Federation and of J K A, training of instructors of the ASKP (National Membership Association of C K M G)participation in championships such as referees or coaches, regional and international internships, specialty seminars, specific training for competition, etc.

There are numerous sports activities that C K M G has carried out in Marinha Grande over its 38 years of existence contributing to the dissemination of our region linked to the practice of Karate , moving hundreds of people from other parts of the country to our events. Such as:

a) Internships with Japanese grandmasters.

b) b) Internships with the main national masters.

c) c) Competitive workouts.

d) d) Instructor workouts.

e) e) Associative competitions.

f) f) Specific courses related to karate.

g) g) Preparation courses for undergraduate exams.

h) h) Graduation exams.

i) i) Demonstrations.

j) j) Visits to various companies and public spaces.

It intends the C K M G, Direction and Technical Council, continue to disseminate and minister Karate to children and adults contributing in this way to their training and development based on the ethical and moral values constant in the practice of this Martial Art .

Beside the serious economic constraints experienced by all, we will continue with our activity, convinced that we are on the right track.

Memberships: ASKP, LPKS, JKA-P, FNKP

Orgãos Sociais do Clube   Members of the Board

Direção

Presidente: Edgar Manuel Calvete
Vice-Presidente: João P. Gândara
Tesoureiro: José Carlos Magalhães
1.º Secretário: João Carlos M. Rosa

Mesa Assembleia

Presidente: Dr. Luís Vasco Pedroso
1.º Secretário: Paulo Fragoso
2.º Secretário: Paulo Rodrigues 

Conselho Fiscal

Presidente: Osvaldo Renato Gil
1.º Vogal: Manuel Francisco Coelho
2.º Vogal: José Manuel Pereira 

Desde o inicio do Clube, o Instrutor João Rosa está sempre presente em todas as atividades desportivas, assumindo as responsabilidades da chefia técnica. Ao longo de todos estes anos foram surgindo outros instrutores, fazendo aumentar o potencial do nosso quadro técnico, os quais de forma natural se foram integrando, formando todos juntos um dos melhores conselhos técnicos dos clubes de karaté da região centro.

Since the beginning of the Club, the Instructor João Rosa is always present in all sports activities, assuming the responsibilities of technical leadership. Over all these years other instructors have been emerging, increasing the potential of our technical staff, who naturally joined, forming together one of the best technical advice of the karate clubs of the central region.

Instrutor Chefe - Sensei JOÃO ROSA, 5º Dan JKA

Cargo que exerce desde a fundação, praticante há 47 anos e instrutor há 42 anos, possuidor da carteira de treinador da Federação Portuguesa de Karate ( Nivel II ), com uma grande experiência nesta arte marcial. Sendo ainda Instrutor Nivel C ,Árbitro Nivel C e Examinador Nivel D da JKA- World Federation .
Ao longo destas 4 décadas formou todos os outros instrutores do nosso centro e lecionou o karaté a centenas de marinhenses.

Sensei João Rosa Cargo that exercises since the foundation, with the graduation of 5th Dan JKA, practitioner for 47 years and instructor for 42 years, possessor of the portfolio of coach of the Portuguese Karate Federation ( Nivel II ), with a great experience in this martial art. Being also Instructor Level C ,Arbitrator Level C and Examiner Level D of the JKA-World Federation . Over the last four decades he trained all the other instructors at our center and taught karate to hundreds

A sua experiência adquirida passa por treinos num dos mais importantes centros de karaté de Portugal, o Hoitsugan (Honbu Dojo da ASKP ) em Lisboa, onde recebeu ensinamentos dos mais importantes mestres nacionais. Sempre com presença assídua nos estágios regionais e internacionais, ministrados por mestres japoneses, nos últimos anos tem-se deslocado ao Japão, onde frequenta o curso de Instrutores (Spring Course) com 12 presenças , adquirindo assim uma mais valia para o seu currículo.

Nos últimos 13 Anos tem sido Presidente da Direcção da ASKP dando, conjuntamente com as equipas eleitas, nos vários mandatos, o contributo para o prestigio nacional a que se obriga aquela Associação. 

His experience goes through training in one of the most important karate centres in Portugal, the Hoitsugan (Honbu Dojo of ASKP ) in Lisbon, where he received teachings from the most important national masters. Always with an assiduous presence in regional and international internships, taught by Japanese masters, in recent years he has flew often to Japan, where he attends the course of Instructors( Spring Course ) with 12 presences , thus acquiring an added value to his curriculum.

In the last 13 Years has been Chairman of the Board of the ASKP giving, together with the teams elected, in the various mandates, the contribution to the national prestige to which that Association is committed to.

Sensei JOÃO GÂNDARA

Com a graduação de 3.º Dan JKA, treinador nível II da FNK-P

Praticante com mais de 40 anos de pratica e ensino, formado no CKMG, com presença em vários estágios da JKA-Portugal e JKA -World Federation ( Japão ), com 3 presenças e estágios da ASKP assim como, acções de formação das várias entidades oficiais desportivas e do Karate. O seu espirito de treino e conhecimentos a todos contagia sendo um exemplo para todos os praticantes e companheiros de treino.

With the graduation of 3rd Dan JKA, Sensei João Gândara, FNK-P Practitioner Level II coach with more than 40 years of practice and teaching , graduated from CKMG , with presence in various seminars of JKA-Portugal and JKA -World Federation (Japan) with 3 presences and dozens of ASKP seminars as well. His spirit of training and knowledge is to all an example, both students and training companions.

Sensei EDGAR CALVETE

Com a graduação de 3.º Dan, treinador nível I da FNK-P

Instrutor e praticante formado no CKMG , presente de forma assídua em todos os estágios Nacionais e Regionais da ASKP e várias presenças em estágios da JKA – Portugal e JKA – World Federation ( Japão ) . Sempre disponível para CKMG ( Presidente da Direcção ) . É sob a sua orientação os treinos para as classes dos mais jovens praticantes ( dos 5 aos 8 anos ) . Orienta e organiza todos os estágios Regionais do CKMG e vários Nacionais da ASKP há mais de 15 anos . Membro da Direcção da ASKP há vários mandatos .
A sua dedicação , empenho e lealdade é o maior exemplo das cinco máximas do Karate-DO

Also graduated with 3.º Dan, Sensei Edgar Calvete, level I instructor of FNK-P Instructor and practitioner graduated from CKMG , with several presences on seminars ASKP and JKA - World Federation (Japan). Always available for CKMG (Chairman of the Board). It is under his guidance the training for the classes of younger practitioners (from 5 to 8 years). He guides and organises all Regional Internships of CKMG and several National ASKP for more than 15 years. Member of the Board of ASKP there are several mandates. His dedication, commitment and loyalty is the greatest example of the five maxims of Karate-DO. 

Ser Instrutor ASKP / JKA
- Ser Instrutor ASKP deve ser encarado com orgulho e responsabilidade
- No Karate-Do não existe iniciativa de 1º ataque . Regra fundamental do Karate-Do ( Funakoshi Sensei )
- Tudo na vida diária deve ser avaliado de acordo com as regras do Karate – Do
- Tentar dominar o caminho (Do) é mais importante do que dominar a técnica
- Deve promover virtudes adequadas a um bom representante do ASKP/JKA
- Deve explorar e desenvolver o Karate-Do com originalidade
- Deve sem hesitação ou obstinação incentivar e promover a passagem do conhecimento do karate- Do que foi obtido e melhorado.

Being an ASKP Instructor / JKA
- Being an ASKP Instructor should be faced with pride and responsibility -In Karate-Do
- There is no initiative of 1st attack . Fundamental rule of Karate-Do ( Funakoshi Sensei )
- Everything in daily life must be evaluated according to the rules of Karate - Do
- Try to master the path (Do) is more important than mastering the technique
- Must promote virtues suitable to a good representative of the ASKP/JKA
- Should explore and develop Karate-Do with originality
- Should without hesitation or obstinacy encourage and promote the passage of knowledge of karate - From what has been obtained and improved 

KATA – ( Treino )

- se não dominar os fundamentos não pode fazer qualquer progresso :

- Kata começa e termina com saudação,

- Não é um simples conjunto de técnicas . os seus movimentos devem fluir naturalmente.

-Os movimentos e técnicas não devem ser alterados para a tornar mais fácil de interpretação.

-3 elementos essenciais consistem em: visões de poder contrastantes,  contração e expansão do corpo, alterações na velocidade das técnicas.

-A respiração deve ser sincronizada com os movimentos correspondentes às técnicas; técnicas de combinação devem ser feitas em uma respiração.

-Verificar se há um número preciso de movimentos .

- Contacto visual adequado correspondente à direção das técnicas;

atitude atenta e explosão acentuada de energia vocal (KIAI) .

- Mudar de direção e executar adequadamente as mudanças de direção deve  ser demonstrado com a ajuda da rotação da anca e da perna de apoio, com movimentos suaves dos pés.

- Para ter foco em técnicas, todo o corpo deve estar focado  especialmente prestando atenção às mudanças na direção.

- As características e significado de cada movimento devem ser claramente demonstrados .

- Deve haver uma sequenciação adequada de técnicas .

- Evitar movimentos desnecessários ao passar de uma técnica para a outra .

- Deve haver muitas repetições de movimentos para ser capaz de

demonstrar a aplicação dos movimentos .

- Uma contagem é igual a um movimento; estar ciente do ritmo adequado na contagem .

- Todas as técnicas básicas devem ser fortes e precisas .

Oss

O CKMG


KATA - ( Training ) 

- if not master the fundamentals can not make any progress:

- Kata starts and ends with greeting

- It’s not a simple set of techniques.

- Your movements should flow naturally

- The movements and techniques should not be changed to make it easier to interpret

-3 essential elements consist of: contrasting power views, contraction and body expansion, changes in the speed of the techniques

- Breathing should be synchronised with the corresponding movements of the techniques; combining techniques should be done in one breath

- Check if there is a precise number of movements

- Adequate visual contact corresponding to the direction of the techniques; attentive attitude and sharp explosion of vocal energy (KIAI)

- Change direction and perform properly the changes of direction must be demonstrated with the help of the rotation of the supporting hip and leg, with smooth movements of the feet

- To focus on techniques, the whole body should be focused especially paying attention to the changes in direction

- The characteristics and meaning of each movement should be clearly demonstrated

- There should be an appropriate sequencing of techniques

- Avoid unnecessary movements by moving from one technique to another

- There must be many repetitions of movements to be able to demonstrate the application of movements

- A count is equal to a movement; be aware of the proper rhythm in the count

- All basic techniques must be strong and accurate

Oss

CKMG


Momentos Especiais para o CKMG
Treino especial no CKMG com a presença dos Instrutores Japoneses Sensei`s Imamura (7º Dan ) e Kurihara (6º Dan ) – Instrutoes do Honbu Dojo da JKA – World Federation ( 2016)

Special Moments for the CKMG
Special training at CKMG with the presence of Japanese Instructors Sensei`s Imamura (7th Dan) and Kurihara (6th Dan) - Instructors from JKA Honbu Dojo - World Federation (2016)

NOVO DOJO

Escola Shotokan Karate-Do Rui Guerreiro
TORRES VEDRAS / São Domingos de Carmões

Bem vindos à Família ASKP

This web page was made with Mobirise